fbpx Skip to main content
search

 Na de procedure van Vogelbescherming rond de Bijzondere Bejaging werd door de Raad van State het Artikel 7 van het Openingsbesluit nietig verklaard.
Dit werd ondertussen gerepareerd.
Eerst diende er een wijziging te gebeuren in het Jachtdecreet, om hier een grond te hebben voor de Bijzondere bejaging. En dit decreet was er op 20 juli.
Jachtdecreet 2015 07 20
En nu hebben we ook het nieuwe Openingsbesluit.
In primeur hier op hunting de nieuwe tekst
Openingsbesluit 2015 10 12
Bijzonder is de strakke inwerkingtredingsbepaling. Dit houdt in dat er afgeweken wordt van de standaard termijn van inwerkingtreding die 10 dagen na publicatie inwerkingtreding vermoedt. In dit besluit is er voor gekozen om de inwerkingtreding op de dag na bekendmaking te plaatsen. Nu is het dus enkel nog zaak om het Belgisch Staatsblad in de gaten te houden. De dag na de bekendmaking is de bijzondere jacht terug wettelijk in orde in vlaanderen.

Openingsbesluit 2015

En wat is er nu specifiek:

  • Dit openingsbesluit heeft geen vaste periode meer
    was: 2013-2018
  • Bijzonder bejaging: schade aan gewassen, vee, bossen, visserij of wateren
    was: gewassen
  • Voor de bijzondere jacht qua soorten en data, geen wijzigingen
  • Inwerkingtreding, de dag na publicatie in het Staatsblad

 

Jachtopeningsbesluit 2015 10 12

Jachtopeningsbesluit 2015 10 12

 

3 Comments

  • jagerke schreef:

    en bij uitbreiding van je jachtplan geen schriftelijke overeenkomst meer nodig ? ook beslist?

    • Hunting schreef:

      Dit werd reeds geregeld in de nieuwe versie van het decreet.
      https://hunting.be/2015/07/jachtdecreet-2/
      De schriftelijke overeenkomsten is materie met rechtsgrond in het decreet en uitvoering in het Jachtadministratiebesluit.
      Staat dan ook los van het aangepaste openingsbesluit.
      Inhoudelijk: Met de wijziging van dit voorjaar is ingevoegd in artikel 7, vierde lid Jachtdecreet:
      [De Vlaamse Regering kan in bepaalde omstandigheden eisen dat een schriftelijk bewijs van het jachtrecht wordt voorgelegd bij het neerleggen of het aanpassen van het plan.]
      De uitvoering daarvan kan gebeuren in het Jachtadministratiebesluit. Daar is echter aan de bepalingen inzake de jachtplannen (art 30 – art 33 ) niks gewijzigd dit jaar. Maar door de nieuwe delegatie hierboven is dat wel een deur die openstaat en kunnen de nadere regels nog vastgelegd worden in deze materie.

  • Jachtwachter schreef:

    Die omstandigheden moeten dan wel gedefiniëerd worden, doch een zekere delegatie kan wel bestaan, maar mag niet willekeurig toegepast worden. Mijn insziens, betreft het hier meer inzonderheid betwistingsgevallen. Doch inderdaad, de poort staat weer open voor specifieke maatregelen, maar kunnen door deze tekst zeker géén algemene en complete regelgeving tewerkstelligen. De termen “bepaalde omstandigheden” sluiten “de facto” willekeur uit en eisen de vaststelling van specifieke regels die enkel “uitzonderlijk” kunnen zijn EN bij voorbaat gedefiniëerd. Maar, zoals altijd, kan de wettelijkheid op flagarante wijze door de overheid genegeerd worden en voorbeelden zijn hiervan legio en dan rest er nog enkel de Raad van State. In België en ons rechtssysteem, bestaat er één regel: gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende begrippen!!

Laat een reactie achter