De werkelijkheid van een dier is niet inwisselbaar voor die van de mens. Wie dat wel doet maakt zich, zoals in het spotje van de Dierenbescherming, al snel schuldig aan populisme en demagogie. Het gilde van dierenbeschermers heeft echter nieuwe geldschieters nodig. Daarom speelt men stevig ‘op de emotie’. En dat maakt het eigenlijk nog erger. Het past in een traditie. In 2009 maakte dezelfde club een filmpje waarin een spuit in een (nep)oog van een proefkonijn werd geprikt. Dat spotje werd door de Reclame Code Commissie in verband met echte kinderogen verboden voor uitzendingen in de vroege avond. Wat mij betreft mag diezelfde commissie de nieuwe balkonscène eveneens verbieden en wel op elk uur van de dag: misleiding is immers een van de criteria waarop reclame-uitingen verboden kunnen worden.
Toegegeven, dit is geen misleiding in de categorie ‘er zit niet in, wat er op het pak staat’. Het is nog veel erger: het is emotionele misleiding, waarbij op een onethische manier gebruik wordt gemaakt van een ernstige zaak als kindermishandeling, met als doel mensen geld uit de zakken te kloppen en de publieke opinie te beïnvloeden. Alleen al de suggestie dat mensen die hun hond op het balkon parkeren – mijn hond ligt regelmatig buiten aan de lijn of is een dagje alleen in huis – vergeleken zouden kunnen worden met mensen die hun kind mishandelen is te belachelijk voor woorden. Die boodschap is zo ongenuanceerd en stupide dat hij op de publieke omroep niet thuishoort. Wat mij betreft is het hondenmeisje een nieuw dieptepunt in de ‘vermenselijking’ van het dier. Symbool van een zieligheidscultus die geen einde lijkt te kennen.
– Publicatierechten, Oswin Schneeweisz, auteur van het Boek Jacht