Tegenwoordig gaat men met zijn Range naar de Jacht, heeft de gardechasse een 4×4 (meestal iets goedkoper van Japanse makelij) of sinds de Di Rupo-regelingen gaat men met de dagdagelijkse wagen op stap.
Hunting Estates
Vroeger was het anders. Toen, en vooral in Engeland, liet men een aparte wagen maken voor de Jacht. Dit was meestal op basis van een gewone personenwagen. Alhoewel een Aston Martin, Ferrari of Bentley kan je moeilijk gewoon noemen. Nochtans werd hiervan het chassis gebruikt om een extensie aan te bouwen.
Er werden verschillende benamingen voor gebruikt zoals Hunting Estates maar ook Shooting Breaks.
Enkele voorbeelden van geslaagd en minder geslaagd.
Off-Road
Bij de Off-Road de stoerdere versies, op basis van een degelijke 4×4.
Als eerste een (beetje) aangepaste Mercedes-Benz Zetros. De basis is een 6×6 Actros serie 6 cilinder – 7,2 liter – 326 PK. Maar met wat extra luxe. Zoals natuurlijk Air conditioning, achteruitrijcamera, Bose sound system, SAT satelliet ontvangst en een Mini Mac met Wifi.
Omdat dit model eigenlijk komt uit de Militaire series, kan er wel wat gewicht mee getorst worden. Dus extra kon er nog in: vloerverwarming, marmeren vloer, Wapenkluis, en quad garage (met quad).
Nog enkele cijfers, 500 liter diesel geven je toch wat bewegingsvrijheid, het geheel is 11 meter lang en 2,7 meter breed en weegt 27 ton.
Iets eenvoudige is de Toyota Tundra Sporstman. Een gewone 4×4 met een 5,7 liter V8 motor. Deze versie echter compleet met GPS en weerstation. De weerbestendige JBL speakers en het laddertje zijn standaard.
Wijzelf van hunting.be vonden deze combinatie wel mooi. Onderaan een stoerder model voor de Gardechasse met ruim plaats voor de jachtspullen en de honden. Bovenaan de “penthouse” voor de jachtheer en zijn invités met keuken, bar en…
Deze Hunting car is een echte HOOG zit, wij schatten een 8 à 10 meter. Maar als je het ons vraagt, niet echt veilig, gezien geen extra steunvoeten aan het voertuig.