fbpx Skip to main content
search

Richard Wiseman van de universiteit van Hertfordshire, vroeg zich af welke mop objectief gezien de beste ter wereld zou zijn. Om zijn onderzoek te concretiseren bouwde hij een website waarbij mensen moppen konden uploaden en de moppen die andere gebruikers erop posten konden beoordelen. Op deze manier wou Wiseman achterhalen welke mop het meeste de mensen uit verschillende lande, culturen, geslacht en leeftijd aansprak.
Slechts 1 jaar na de lancereing van de website stonden er reeds 40 000 moppen online en waren er meer dan 1.5 miljoen beoordelingen achter gelaten. De winaar was de volgende.
Twee jagers zijn in het bos als één van ze ineenzakt. Hij lijkt niet meer te ademen en heeft een wezenloze blik in zijn ogen. Zijn maatje pakt snel zijn telefoon en belt 112. Met stokkende stem zegt hij: ‘Mijn vriend is dood! Wat kan ik doen?’ De telefonist antwoordt: ‘Rustig aan, ik kan helpen. Om te beginnen moeten we zeker weten dat hij dood is.’ Er volgt een stilte, daarna klinkt er een geweerschot. De man komt terug aan de telefoon en zegt: ‘Oké, wat nu?’
Hogere waarderingen
Er waren moppen met hogere scores maar deze werden enkel behaald binnen een bepaalde groep (m/v, leeftijd, cultuur). Die van de 2 jagers had de grootste universele aantrekkingskracht.
De winnende mop, gebaseerd op een sketch uit 1951 van de Brits-Ierse komiek Spike Milligan, werd overigens ingezonden door Gurpal Gosall, een psychiater uit Manchester. Zijn commentaar: ‘Ik vind het een leuke mop omdat-ie mensen een goed gevoel geeft. Er is namelijk altijd iemand die iets nog dommers doet dan jij.’

Laat een reactie achter